پرسش و پاسخ های گروه فقه و احکام شرعی

  • اتصال صفوف بین مذاهب چگونه است؟

    سؤال:اتصال صفوف بین مذاهب چگونه است؟ چرا اهل سنت با گفتن جمله ای (احتمالا سووا صفوفکم) همه در یک صف می ایستند اما شیعیان اینگونه نیستند؟جواب: يكى از شروط صحت نماز جماعت، اتصال میان مأمومین و امام جماعت است، به طورى كه اگر اتصال رعايت نشود، نماز باطل خواهد بود، ولى در جزئيات اين مسأله بين فقه شيعه و...
  • آیا معصومین (ع) در شکل گیری علم اصول موثر بوده اند؟

    پرسش:آیا ائمه معصومین (علیهم السلام) در شکل گیری علم اصول موثر بوده اند؟ آیا در این زمینه حدیث معتبری وجود دارد؟ آیا قدما همچون شیخ طوسی به این مهم تصریح کرده اند؟ پاسخ:ابواب اصلی اصول فقه، شرح و تفسیر روایات است:علم اصول، یک علم یک پارچه با موضوع واحد نیست و از بخشها و علوم مختلف تشکیل شده است....
  • آیا نباید خمس ،بدون اینکه به مرجع تقلید بدهیم، مستقیم و صرفا به دست سادات برسانیم؟

    پرسش:آیا نباید خمس (هر دو بخش آن :سهم امام و سهم سادات) را در زمان حضور ائمه و غیبت، بدون اینکه به مرجع تقلید بدهیم، مستقیم و صرفا به دست سادات برسانیم؟ مگر نه اینکه مصارف خمس به هیچ عنوان غیر سید را شامل نمی شود؟پاسخ:خمس، در اصل به امام جامعه اسلامی تعلق دارد لذا باید از طریق امام یا کسی که او...
  • آب بودن کافی است و «کرّ» بودن، شرط نیست

    پرسش:آیا «كُرّ» بودن در پاكى، پاک کنندگی، انفعال ناپذيرى و متنجس نشدن آب شرط است؟ آیا از اطلاق آیات قرآن (1)، سنت قطعیه، دلیل عقلی(2) و نظر بعضی علما استفاده نمی شود که چون آب در اصل خلقت، «طهور» و «مطهِّر» (پاك و پاك كننده) است، و آب زمين از همان آب آسمانی است (3)، پس بنا بر اطلاق آیه، آب بودن...
  • چرا در قرآن فقط 3 چیز به عنوان مبطل روزه آمده است؟

    پرسش:چرا با وجودی که در آیه 187 سوره بقره (1)،فقط 3 چیز به عنوان مبطل روزه آمده است، برخی روایات(2)، موارد دیگری افزوده اند؟ آیا این روایات به دلیل تعارض با قرآن مردود نیست؟ آیا رساله های عملیه که گاهی تا 9 مبطل برای روزه ذکر کرده اند، بر خلاف روایات و قرآن فتوا داده اند؟پاسخ:رفع تعارض با توجه به...