موضوعات خانوادگی

موضوعات اجتماعی

قرآن در دو جا، یکی در سوره مائده آیه 5«...و لا متخذات اخدان...» و دیگری در سوره نساء آیه 25 «...وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ» زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است.

شهر جواب ـ اینکه نداشتن ارتباط پنهانی یکی از ملاک های انتخاب همسر از منظر قرآن است درست است؛ منتها نمی توان گفت تنها ملاک از نظر قرآن همین است.

پاسخ کسانی که به اصل ازدواج موقت، اشکال کرده و می‌گویند: آیا شما حاضرید دختر باکره‌ خودتان را به عقد موقت کسی در بیاورید، چیست؟

شهر جواب ـ حکم خدا را نباید با احساسات شخصی قاطی کرد! ازدواج دختر باکره با اذن ولی او انجام می شود و معمولا هیچ ولی‌ای هم به ازدواج موقت دختر باکره‌اش اجازه نمی‌دهد مگر چند روز قبل از عقد دائم که توافقات ازدواج دائم قطعی شده و زوجین به همراه خانواده برای خرید جهیزیه ازدواج اقدام می‌کنند.

مثل «چراغی که در خانه رواست در مسجد حرام است!» تا چه حد می‌تواند درست باشد؟

شهر جواب ـ 1. مثل ها کلام حکیمانه هستند و لذا نمی‌توان به اطلاق آنها تمسک کرد و گفت در همه جا و یا همه آن‌ها صحیح‌اند.2. قرآن توصیه به انفاق نموده و می‌فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»؛ به نيكى نمى‌‏رسيد تا از آنچه دوست مى‏‌داريد، (در راه خدا) مصرف كنيد.

آیات برای تسخیر دیگران و محبوب شدن نزد عوام چگونه است؟ آیا صحت دارد؟

شهر جواب ـ کسی نمی‌تواند دیگری را تسخیر کرده و به خدمت بگیرد.این حرف‌هایی که عوام می‌زنند صحیح نیست و اگر کسی در این زمینه اقدام کند، کاری غیر شرعی و نامعقول انجام داده و از نظر شرعی اعتبار و جایگاهی ندارد و حتی می‌تواند گناه و خلاف شرع هم باشد.

آیا در ادیان دیگر هم چیزی با عنوان ازدواج موقت داریم؟

شهر جواب ـ در ادیان ابراهیمی یهود و مسحیت، ازدواج موقت دیده نمی‌شود. البته نکاح متعه از جمله ازدواج‌هایی است که در زمان جاهلیت و پیش از آمدن دین اسلام نیز مرسوم بوده است. دین اسلام بر بسیاری از رسم‌ها و مقررات جاهلیت خط بطلان کشید؛ ولی برخی از آن‌ها را با گذاشتن ضوابط و مقرراتی اصلاح و تأیید کرد. نکاح متعه هم از رسم‌های اصلاح و ترمیم شده است و در همان زمان‌ها با همین لفظ متعه شناخته می‌شد و آیه هم طبق محاورات عرفی آن زمان نازل گردید.