چرا ایام محسنیه را قبول ندارید؟

پرسش:
حتی طبق نقل قاضی عبدالجبار معتزلی در کتاب تثبت الدلائل النبوه، برخی از بزرگان شیعه از جمله شیخ مفید برای محسن بن علی(علیه السلام) عزاداری می کردند، چرا شما ایام محسنیه را قبول ندارید؟

 


پاسخ:
تاریخ هجوم مورد نقد است نه اصل هجوم. اصل هجوم قطعی است اما تاریخ هجوم در این هنگام نبوده در کلام قاضی عبدالجبار نیز نیامده که شیخ مفید در تاریخ دهه اول ربیع برای حضرت محسن عزاداری می کرده بلکه چنین آمده است:
«فَيَبكونَ عَلى فاطَمة و على ابنها المُحسِن الذي زَعَمُوا أنَّ عَمَر قَتَلَه».(1)
(ترجمه: پس گریه می کردند برای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و پسرش محسن(علیه السلام)
کسی که فکر می کردند عمر او را کشته است.) کسی منکر این نیست و ما نیز برای حضرت محسن عزاداری می کنیم گریه می کنیم اما در تاریخ شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
در شیعه تا دو ده گذشته(بیست سال پیش) عزاداری به نام ایام محسنیه مرسوم نبود، حتی شیخ عبدالکریم حائری و آیه الله بروجردی چنین ایامی را به عنوان ایام عزا اعلام نکردند در همین دو دهه اقدام به برگزاری چنین ایام شایع شد که حتی برخی از علما نسبت به آن موضوع گرفته و آن را به صلاح ندانستند.


اگر چه در مورد تاریخ هجوم اختلاف است و برخی با توجه به برگشت سپاه اسامه بن زید و تحرکات شخصی به نام«بریده اسلمی»(2) تاریخ هجوم را بیش از پنجاه روز پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) می دانند، اما بر فرض اینکه در دهه اول ربیع الاول اتفاق افتاده باشد نیز عزاداری صبغه تاریخی ندارد و برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) و حضرت محسن(علیه السلام) در همان ایام فاطمیه عزاداری می شده است.
بنابراین همان روزهایی که در تاریخ شیعه عزاداری برقرار بوده و مراسم مرثیه و تعزیه صبغه تاریخی داشته هر چه باشکوه تر برگزار کنیم اما تزریق دهه های عزاداری جدید مشکلاتی را برای جامعه بوجود خواهد آورد زیرا سال قمری 355 روز است و اگر تاریخ را بگردیم در همه روزهای سال می توان رحلت یا شهادت یکی را اولیاءالله را پیدا کرد. همین افرادی که ایام محسنیه را باب کرده اند به همین ملاک باید فردای شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) نیز عزاداری کنند نه شادی زیرا امام زمان(علیه السلام) در عزای پدرشان عزادار هستند.

پی نوشت:
1. قاضی عبدالجبار، تثبت دلائل النبوه، دارالمصطفی، قاهره، ج2، ص595
2.یوسفی غروی، محمدهادی، موسوعه‌التاریخ الاسلامی، قم، مجمع اندیشه اسلامی، 1417ق، ج4، ص96-115

http://www.askdin.com/showthread.php?t=64155&p=1008123&viewfull=1#post10...