چرا باید کار برادر دینی مان را تا 70 با توجیه کنیم؟


سوال: آیا منبع معتبر و متقدمی برای جمله «کار برادر دینی خود را تا هفتاد مرتبه توجیه کن( حمل بر خیر) اگر بعد از هفتاد مرتبه محمل خیری برایش پیدا نکردی خودت را سرزنش و نکوهش کن که چرا نتوانستی» در کتب روایی یافت می شود؟

پاسخ:


طبق بررسی های انجام شده در منابع شیعی، متقدم ترین منبع برای جمله مذکور کتاب « مصباح الشریعه » است که متن روایت در اینجا نقل میشود:
قَالَ الصَّادِقُ ع‏ حُسْنُ الظَّنِّ أَصْلُهُ مِنْ حُسْنِ إِيمَانِ الْمَرْءِ وَ سَلَامَةِ صَدْرِهِ وَ عَلَامَتُهُ أَنْ يَرَى كُلَّ مَا نَظَرَ إِلَيْهِ بِعَيْنِ الطَّهَارَةِ وَ الْفَضْلِ مِنْ حَيْثُ رُكِّبَ فِيهِ وَ قُذِفَ فِي قَلْبِهِ مِنَ الْحَيَاةِ وَ الْأَمَانَةِ وَ الصِّيَانَةِ وَ الصِّدْقِ قَالَ النَّبِيُّ ص أَحْسِنُوا ظُنُونَكُمْ بِإِخْوَانِكُمْ تَغْتَنِمُوا بِهَا صَفَاءَ الْقَلْبِ وَ إثاء [نَقَاءَ] الطَّبْعِ وَ قَالَ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ إِذَا رَأَيْتُمْ أَحَدَ إِخْوَانِكُمْ فِي خَصْلَةٍ تَسْتَنْكِرُونَهَا مِنْهُ فَتَأَوَّلُوهَا سَبْعِينَ‏ تَأْوِيلًا فَإِنِ اطْمَأَنَّتْ قُلُوبُكُمْ عَلَى أَحَدِهَا وَ إِلَّا فَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ‏ حَيْثُ لَمْ تَعْذِرُوهُ فِي خَصْلَةٍ يَسْتُرُهَا عَلَيْهِ سبعين [سَبْعُونَ‏] تَأْوِيلًا فَأَنْتُمْ أَوْلَى بِالْإِنْكَارِ عَلَى أَنْفُسِكُمْ مِنْهُ ‏
[1]
حضرت صادق (ع) فرموده است: ريشه خوش‏گمانى، ايمان محكم و نيكوى مرد، و سالم بودن سينه و قلب اوست از تاريكى‏هاى اخلاق سوء. و علامت آن اينست كه: به هر چيزى كه نظر مى‏كند با چشم پاك و نظر فضيلت باشد.
و اين حقيقت به خاطر آنست كه: در وجود او صفات و غريزه‏هايى تركيب شده، و در قلبش خويهاى مخصوصى به وديعه گذارده شده است كه طبيعت و اقتضاى آنها حسن ظن پيدا كردنست. چون صفت حياء و امانت و صيانت و صدق. زيرا مقتضاى حياء حسن نظر و خوش‏گمانى، و شرم پيدا كردن از بدبينى و بدگمانى است. و همچنين امانت داشتن و امن خاطر كه بر خلاف خيانت و تعدى بر حقوق ديگران است. و درستى و راستى باطنى نيز خواهان صفا و صميميت بوده و مخالف كردار و گفتار و پندار نادرست باشد، و همچنين است صفت حفظ و نگهدارى خود از معايب و نواقص و نقاط ضعف.

رسول اكرم (ص) فرموده است: در باره برادران دينى خودتان گمان نيكو داشته باشيد تا دلهاى شما صفا و طهارت پيدا كند. و ابى بن كعب گفت:
چون يكى از برادران دينى خودتان را در يك حالت ناپسنديده يا بر عملى مكروه ديديد، تا هفتاد مرتبه رفتار او را تأويل به خوبى و حمل بر معناى مطلوب بكنيد، و اگر بعد از اين تأويل باز دلهاى شما آرامش پيدا نكرد البته نفس‏هاى خودتان را ملامت و سرزنش كنيد كه نتوانستيد خصلتى را كه از يك فرد مسلمانى ديديد و تا هفتاد مرتبه جاى تأويل داشت، پرده پوشى كرده و او را معذور بداريد، پس شما با اين نفس مضطرب سزاوارتر به ملامت هستيد.
[2]

در ارتباط با حسن ظن در قران و روایات مطالب فراوانی آمده است و اندیشمندان دینی نیز درباره آن بسیار سخن گفته اند. از این رو برای آگاهی از این خصلت ناب قرانی و اخلاقی به کتاب « قران کتاب اخلاق» مراجعه نموده و بر دقائق آن مطلع می شویم:
در این کتاب از صفحه 229 تا صفحه 243 نسبت به این موضوع به تفصیل سخن گفته شده است که در اینجا بخش مورد نظر و مرتبط با روایت فوق نقل می شود:

خوش ‏گمانى به هم‏نوعان‏
بُعد سوم، خوش‏گمانى به هم‏نوعان است و به اعتبار هم‏نوعان تقسيم مى‏شود كه در ادامه به اختصار بيان مى‏شود.
الف- حُسن ظن به مؤمنان‏
بى گمان اصل اولى در اين حوزه ارتباطى، خوش‏گمانى است. در آموزه ‏هاى اسلامى، حُسن ظن به مؤمنان اهميت توصيف‏ ناشدنى دارد و در حفظ وحدت اجتماعى و ايجاد الفت و مهربانى در جامعه ايمانى نقش بسزايى دارد. ميزان اهتمام آموزه ‏هاى دينى، به جامعه و تحكيم پايه‏ هاى آن بر همگان آشكار است و پرداختن به آن از موضوع اين نوشتار خارج است.

به هر روى، در تعاملات اجتماعى مؤمنان، اصل اول، درستكارى است و پايه و اساس اين اصل، خوش‏ گمانى به آنان است. بنابراين تا زمانى كه خلاف درستكارى ثابت نشده «اصالت الصحة» جارى است و جايى براى بدبينى و سوء ظن وجود ندارد. به اين دليل است كه اميرالمؤمنين (ع) مى‏فرمايد: «رفتار برادرت را به بهترين وجه آن تفسير كن، مگر زمانى كه دليلى اقامه شود كه راه توجيه را بر تو ببندد. و تا وقتى براى سخنى كه از دهان برادرت بيرون مى‏آيد، توجيه خوبى مى‏يابى، به او گمان بد مبَر».
[3] سيوطى در كتاب تفسير خود از پيامبر خدا (ص) نقل مى‏كند كه فرمود: «هر كس به برادرش گمان بد بَرَد، به پروردگارش گمان بد برده است، در حالى كه خداوند مى‏فرمايد" از بسيارى از گمان‏ ها پروا كنيد"».[4]

به راستى اگر بنا بر بدبينى باشد اركان وحدت اجتماعى و الفت و مهربانى فرو مى‏ريزد و پيوند برادرىِ دينى از هم گسسته مى‏شود، و بالاخره مشقت و سختى انجام ساده‏ ترين امور، افراد جامعه را به ستوه مى‏آورد، دشمنى و كدورت را بين آنان حكم فرما مى‏سازد؛ در حالى كه حضور اجتماعى مؤمنان و منافع بى شمار اين حضور همراه با مودّت و برادرى، از سوى پروردگار حكيم و پيشوايان معصوم تأكيد شده است.[5]

ب- حُسن ظن به غير مؤمنان‏
آن گاه كه ايمان و درستكارى از جامعه رخت بربندد و منافع شخصى و دنيوى اصالت يابد و پايبندى به ارزش‏هاى اخلاقى كم‏رنگ شود و نيز آن گاه كه موضوع، برقرارى ارتباط با غير مؤمنان باشد، سجيه خوش‏گمانى و مثبت‏ انديشى، سجيه‏ اى سودمند براى صاحبش به شمار نمى‏آيد؛ زيرا در چنين فضايى، افرادى كه نتوان به آنها اطمينان داشت بسيارند، مانند كسانى كه در نظرشان «هدف وسيله را توجيه مى‏كند» اصلى خدشه‏ ناپذير است. در اين جا براى ارتباط با افراد جامعه نبايد مثبت‏ انديش بود و خوش‏گمانى را مبناى عملكرد اجتماعى خويش قرار داد؛ زيرا نتيجه‏ اى جز زيان و فريب خوردن ندارد. مفهومى كه اميرالمؤمنين (ع) در عبارتى كوتاه آن را به زيبايى بيان فرموده است:

إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وأهْلِه، فَأحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّر.
[6]
اگر فساد و تباهى در جامعه غلبه يافت، خوش‏گمانى انسان به ديگرى، موجب زيان او مى‏شود.
همچنين امام كاظم (ع) فرموده است: «هر گاه ستم و ناراستى، از حق و راستكارى بيشتر بود، بر هيچ كس روا نيست كه به كسى گمان خوب برد، مگر آن گاه كه خوبى او بر وى معلوم شود».
[7]

بنابراين جواز بدبينى و پرهيز از خوش‏گمانى در جامعه فاسد، ما را در بدبينى به دشمنان بيشتر مطمئن مى‏سازد. و به نظر مى‏رسد خوش‏بينى به دشمن، مصداق بارزى از حماقت و سفاهت است. بر اين اساس، اگر خوش‏گمانى از مصاديق «رحمت و مهربانى» به شمار آيد، بدبينى و سوء ظن نيز مصداق «شدّت» است و از آيه‏ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ»‏[8] استفاده مى‏شود. امير المؤمنين (ع) حتى‏ حسن ظن به دشمنان پس از صلح با آنان را روا نمى‏دارد و در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر مى‏ نويسد: «بعد از صلح با دشمنت، از او سخت بر حذر باش؛ زيرا گاه دشمن، خود را به تو نزديك مى‏كند، تا غافلگيرت سازد؛ پس دورانديش و محتاط باش و خوش‏بينى به دشمن را روا مدار».[9]

در اين جا ذكر دو نكته ضرورى است:
1. گذشت كه در جامعه ايمانى و جامعه‏ اى كه به ارزش‏هاى اخلاقى پايبندند، حُسن ظن و خوش‏بينى بايد به عنوان اصل اولى در تعاملات با هم‏نوعان مورد توجّه قرار گيرد اما پايبندى به اين اصل، به معناى احتمال خلاف ندادن نيست؛ يعنى خوش‏گمانى نبايد به يقين و نهايت اطمينان تبديل شود و احتياط خردمندانه صورت نگيرد. بى شك شيطان قوى است و احتمال فريب وجود دارد،
ازاين‏ رو در امورى كه امكان فريب شيطان و هواى نفس بسيار است، اقدام پيش‏گيرانه، خردمندانه است و به منزله سوء ظن يا بدبينى نيست. لذا امام صادق (ع) حسن ظن و اطمينان به برادر ايمانى را به منزله ناديده گرفتن احتمال خلاف نمى‏داند و اقدام پيش‏گيرانه را توصيه مى‏كند و مى‏فرمايد: «به برادرت اعتماد كامل و تمام مكن؛ زيرا زمين خوردن ناشى از اطمينان كردن، بخشودنى نيست».
[10]

براى مثال در امور بسيار مهم مانند امور مالى يا مسائل خانوادگى به بهانه لزوم حُسن ظن به برادر ايمانى نبايد جانب احتياط را از دست داد و زمينه را براى لغزش برادر ايمانى و فريب او توسط شيطان فراهم آورد.
2. در آموزه ‏هاى دينى، به احتياط در برخى امور مانند معاملات، داد و ستد و قرض‏ الحسنه توصيه شده است كه با رعايت اصل حُسن ظن به مؤمنان منافات ندارد. به عبارت ديگر، اگر قرآن كريم در امور مالى به كتابت و شاهد گرفتن سفارش مى‏كند،
[11]

فقط به خاطر بدگمانى و ازبين بردن زمينه انحراف برادران ايمانى نيست، بلكه بدين خاطر است كه شايد فرد بدهكار بدهى ‏اش را فراموش كند يا در مقدار آن شك و شبهه‏ اى پديد آيد يا از دنيا برود پيش از آنكه بدهى خود را پرداخته باشد. به‏ روشنى پيدا است كه اين اقدام محتاطانه براى جلوگيرى از ستم به كسى است كه از سر خيرخواهى قرض ‏الحسنه داده است.


 


[1] منسوب به جعفر بن محمد، امام ششم عليه السلام،(1400ق) مصباح الشريعة - بيروت، چاپ: اول، ص 173

[2] منسوب به جعفر بن محمد، امام ششم عليه السلام،(1360ش) مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى - تهران، چاپ: اول، ص: 380

[3] . ابن بابویه، محمد بن علی ( 1376ش) امالی صدوق، تهران، ناشر: کتابچی ، ص 380، ح 483: « ضع امر أخيك على أحسنه حتى يأتيك ما يغلبك منه، و لا تظنن بكلمة خرجت من أخيك سوءا و أنت تجد لها فى الخير محملًا».

[4] . عبدالرحمن ابن ابی بکر سیوطی( 1404ق) الدرّ المنثور، قم، ناشر: کتابخانه ایه الله مرعشی نجفی ، ج 6، ص 92: « من أساء بأخيه الظنّ فقد أساء بربّه- عزّ و جلّ- ان الله تعالى يقول‏ اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ».

[5] . سبحانى نيا، محمد،(بی تا) قرآن، كتاب اخلاق، 1جلد، دار الحديث - قم - ايران، چاپ: 1. ص 238.

[6] . شریف الرضی، محمد بن حسین( 1414ق) نهج البلاغة(للصبحی صالح)، قم، هجرت، حكمت 114.

[7] . کلینی، محمد بن یعقوب(1407ق) الكافى(ط. الاسلامیه) تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 5، ص 298، ح 2:« إذا كانَ الجَورُ أغلَبَ مِنَ الحَقِّ لَم يحِلَّ لأحَدٍ أن يظُنَّ بأحَدٍ خَيرا حتّى يعرِفَ ذلك مِنهُ».

[8] ( 3). فتح: 29.

[9] . شریف الرضی، محمد بن حسین( 1414ق) نهج البلاغة(للصبحی صالح)، قم، هجرت ، نامه 53: « الحَذَرَ كلَّ الحَذَرِ مِن عَدُوِّك بعدَ صُلحِهِ؛ فإنَّ العَدُوَّ ربَّما قارَبَ لِيتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالحَزمِ، و اتَّهِمْ فى ذلك حُسنَ الظَّنِّ».

[10] . ابن شعبه حرانی، حسن بن علی( 1404ق) تحف العقول، قم، ناشر: جامعه المدرسین ص 357: « لا تَثِقَنَّ بأخِيك كلَّ الثِّقَةِ؛ فإنَّ صَرعَةَ الاستِرسالِ لا تُستَقالُ».

[11] . بقره: 282.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=59325&p=958855&viewfull=1#post958855