توکّل چیست ؟اسباب و مقوّمات توکّل و حد آن چسیت؟

سوال:
توکّل چیست ؟اسباب و مقوّمات توکّل و حد آن چسیت؟بین توکل و استفاده از اسباب و وسائط منافاتی هست ؟ و چگونه ريشه توكل را در خويش بپرورانيم؟
پاسخ:
توکل در لغت به معنای اعتماد و در اصطلاح دینی و اخلاقی به معنای اعتماد بر خداوند و انقطاع از غیر اوست. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَمَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُـوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُأَمْــرِهِ قَدْ جَـعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ قَـدْراً»(1)
یعنی هر كس بر خدا توكل كند، كفایت امرش را می‌كند، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا بـرای هرچیزی اندازه‌ای قرار داده است.
حقيقت توكل اين است كه انسان كارهای خودش را به خدا واگذار كند و همه چيز را از سوی خدا و مربوط به خدا بداند و تا آن جا كه توان دارد تلاش نمايد امّا آن چه از توان او بيرون است به خدا واگذارد، و از الطاف جليّه و خفيّه او مدد بطلبد.
بر اساس آیه کریمه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»(2) می توان عوامل موجب یقین در توکل را این چند امر دانست:

    ایمان
    یاد آوری نعمت ها و عنایات الهی
    تقوای الهی

ابو بصير گويد به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا حَدُّ التَّوَكُّلِ: یعنی قربانت گردم،حدّ توكّل چيست؟ امام فرمود: الْيَقِينُ یعنی حد توکل یقین است. عرض کردم : فَمَا حَدُّ الْيَقِينِ حد یقین چیست؟ فرمود: أَلَّا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ شَيْئا. یعنی اينكه با وجود خدا از چيزى نترسى(3)
لازم به ذکر است حدّ به معنای علامت است.
خیر.فیض بی واسطه و سبب محال است، تنها کسی که به او فیض بی واسطه شد اوّل ما خلق الله است یعنی کسی که اول مخلوق خداوند متعال بود و الّا غیر از آن، همه از طریق وسائط فیض الهی استرزاق می شوند، منتهی در برخی واسطه کمتر است و در برخی واسطه زیاد است، پس در نتیجه همگان باید از طریق اسباب و وسائط فیض متوقع رسیدن فیوضات الهی بوده و چشم امید به اسباب الهیّه داشته باشند.
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به اعرابی خطاب نمود که اعقلها و توکّل. یعنی شتر را ببند و توکّل کن (4)
آيات و رواياتي فراواني وجود دارد كه ما را به تلاش و كوشش در امورات زندگي و استفاده از ابزار و امكانات طبيعي سفارش نموده است، خداوند مي‎فرمايد: وَأَنْ ليس للانسان الّا ما سعی(5)
بنابراين معناي توكل اين است كه نهايت تلاش و كوشش مان را در جهت كسب روزي و رسيدن به اهداف مورد نظر به كار گيريم، امّا نتيجه كار را به خدا واگذار نماييم.

برای پرورش ريشه توكل بايد به اين نكات توجه كنيم:

    تقويت ايمان: در قرآن نيز توكل در مورد افراد مؤمن مطرح شده است. پس يكی از عوامل اصلی و مهم در ايجاد ريشه توكل در خويش اين است كه «ايمان به خدا» تقويت كنيم و رفتارهايی كه ريشه در ايمان با خدا دارد مكرراً انجام شود
    یقين به حقانيت خداوند و وعده های او: يعنی در حقانيت خداوند و ربوبيت تكوينی و تشريعی او شكی نداشته و از نظر ايمان ثابت قدم باشيم. امام علی عليه السّلام می‌فرمايد: التوكّل من قوّة اليقين یعنی توكل نتيجه يقين است. (6)
    قطع طمع از ديگران: زيرا انسان اگر چشم اميدش به غير خدا باشد، در وی وابستگی ايجاد می شود و باعث پايين آمدن حرمت و ارزش و كرامت انسانی وی می‎گردد. خداوند در قرآن می‎فرمايد: و من يتوكل علي الله فهو حسبه(7)یعنی هر كه بر خداوند توكل نمايد، خداوند او را كفايت می‎كند.
    از هيچ كسی جز خدا ترس و بيم نداشته باشيم: در روايات متعدد به اين نكته اشاره شده است كه «من التوكل ان لا تخاف مع الله غيره»(8)
    راضي بودن از وضع زندگي:اگر نسبت به مقدرات الهي بدبين باشيم و تصور ما اين باشد كه خداوند چرا ما را در چنين وضعيتي قرار داده است، نمي‎توانيم توكل را در خويش پرورش دهيم، در اين صورت توكل فقط به صورت سطحي و در حدّ ادّعا امكان دارد امّا توكل واقعي كه در حالات و رفتار ما نيز اثر داشته باشد، ممكن نخواهد بود.

پینوشتها:
1- طلاق آیه 3
2-مائده آیه 11
3-اصول كافى کتاب ایمان و کفر فصل یقین حدیث 1
4- حقائق مقاله4 باب 5 فصل4
5- نجم/39
6- ميزان الحكمة، ج 10، ص 680
7-طلاق/3
8-ميزان الحكمة، ج 10، ص 667

 

دیدگاه جدیدی بگذارید