ذکری برای دفع تهمت که دیگران نسبت میدهند

پرسش :
لطفا ذکر ، دعا یا سوره ای به من معرفی کنید که تهمت دیگران نسبت به ما را دفع کند.

 


پاسخ :
همه چیز در ذکر و دعا خلاصه نمی شود بلکه اولین چیزی که باید دقت کنید این است تا مورد سوء ظن و تهمت دیگران هم واقع نشوید و حرکات و رفتارهایی از خود نشان ندهید که در معرض تهمت و شک و بدبینی قرار بگیرید.
امام علی(علیه السلام) می فرماید:
مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّن؛(1) کسی خودش را در معرض تهمت قرار دهد پس به کسی که به او گمان بد می برد را سرزش نکند (فقط خودش را سرزنش کند که سبب این بدگمانی شده است)

انسان نباید در جايگاه هايى كه مظانّ حصول عداوت و دشمنى پديد می آید و نگاه هاى خصومت مي باشد توقّف نكند و در آن جاها پايدارى ننمايد از بيم اين كه مبادا منتهى به دشمنى شود و امورى پديد آيد كه بغض و عداوت را بار آورد و در واقع اين عبارت « اتَّقُوا مَوَاضِعَ التُّهَمِ» معنى آن اين است كه: از جايگاه هاى تهمت ها بپرهيزيد يعنى بجاهائى كه رفتن به آن جاي ها سبب بهم رسيدن بدگمانى مردم در حقّ تردّد كننده مي باشد نرويد و از آن قبيل جاها بپرهيزيد(2)
برای پاسخ پرسش شما به دو مورد از رفع تهمت و شک و تردید و بدبینی اشاره می کنم :
1- از علامه حسن زاده آملی به این مضمون جمله ای را نقل می کنم (3)
آیه سخره دستورالعمل مهمی برای انسان در برنامه سیر و سلوک به سوی معبود است و تاثیر فراوانی در صفای قلب و اطمینان نفس و از بین برنده خاطره پریشان و شک و وسوسه است و تعداد 70 مرتبه ذکر آیه سخره برای نفس انسانی و برای رسیدن به مرتبه یقین لازم است :

به سفارش این استاد آیات سه گانه ذیل را 70 مرتبه بخوانید :
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ(4) : پروردگار شما خداوندي است كه آسمان ها و زمين را در شش روز (شش دوران) آفريد، سپس به تدبير جهان هستي پرداخت، با (پرده تاريك) شب، روز را مي‏ پوشاند و شب به دنبال روز به سرعت در حركت است، و خورشيد و ماه و ستارگان را آفريد در حالي كه مسخر فرمان او هستند، آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير (جهان) براي او (و به فرمان او) است. پر بركت (و زوال ناپذير) است خداوندي كه پروردگار جهانيان است.
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ(5)؛ پروردگار خود را از روي تضرع و در پنهاني بخوانيد (و از تجاوز دست برداريد كه) او متجاوزان را دوست نمي دارد.
وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَ طَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (6) ؛ و در زمين فساد مكنيد بعد از آنكه اصلاح شده است، و او را با بيم و اميد بخوانيد (بيم از مسئوليت ها و اميد به رحمتش، و نيكي كنيد) زيرا رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است.
2- در روایتی ذکری از قرآن برای رفع شک و تردید سفارش شده است :

"ابو زُمَیْل" از "ابن عباس" درباره شک و تردید هایی که در قلبش به وجود می آید سوال کرد و وی پاسخ داد : هیچ کس از آن نجات نمی‌یابد در حالی که خداوند این شک و تردید را بر قلبش نازل کرده باشد پس هرگاه در شک و تردید قرار گرفتی بگو : ( هُوَ الاْوَّلُ وَالاْخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْباطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (7) : همانا خداوند است که ابتداء و انتهای هر کاری و ظاهر و باطن هر امری می باشد و اوست که بر هر چیزی آگاه است).(8)




_______________________
1.مجلسی ، بحارالانوار، ج72 باب 46ص91 .
2.آقا جمال الدين خوانسارى ، شرح غرر الحكم، ج‏6، ص 141
3.حسن زاده آملی حسن ، کتاب ۱۰۰۱ ، نکته978 ، نشر فرهنگی رجاء
4. اعراف /54
5.همان/55.
6.همان /56.
7.حدید57 /3
8. وَ مِنْهُ‌ عَنْ‌ أَبِي زُمَيْلٍ‌ قَالَ‌: سَأَلْتُ‌ اِبْنَ‌ عَبَّاسٍ‌ عَمَّا يَجِدُ الْإِنْسَانُ‌ فِي صَدْرِهِ‌ مِنَ‌ الشَّكِّ‌ فَقَالَ‌ مَا نَجَا مِنْ‌ ذَلِكَ‌ أَحَدٌ وَ قَدْ أَنْزَلَ‌ اللَّهُ‌ فَإِنْ‌ كُنْتَ‌ فِي شَكٍّ‌ إِذَا وَجَدْتَ‌ ذَلِكَ‌ فَقُلْ‌ هُوَ الْأَوَّلُ‌ وَ الْآخِرُ وَ الظّٰاهِرُ وَ الْبٰاطِنُ‌ وَ هُوَ بِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ : مجلسی محمدباقر، بحارالانوار ، داراحیاء التراث العربی،بیروت، ج92 ص137

http://www.askdin.com/showthread.php?t=63885&p=1004000&viewfull=1#post10...