تمایل به ازدواج موقت با دختردائی ام دارم؟

پرسش:
مردی 42 ساله و متاهل که نیاز جنسی شدیدی دارم و به دختر دایی ام که زنی بیوه هست، علاقه مند هستم و تمایل به ازدواج موقت با وی را دارم، چگونه این موضوع را با وی مطرح کنم؟

 

 


پاسخ:
جایگاه ازدواج موقت در اسلام
اگرچه ازدواج موقت اگر در جای خود استفاده شود، بی اجر و ثواب نیست و در شرع مقدس امر جایزی است، اما همين اسلامي كه چنين مسئله‌اي را جايز شمرده با افراط، هرزه‌گري و شهوت‌پرستي مخالفت كرده و از ازدواج‌هاي موقت بی‌مورد نهي كرده به خصوص اگر با موانع و مشكلات و تبعاتي همراه باشد. طبيعي است كه می‌بايست با اين حكم اسلام با توجه به مقتضيات زمان به گونه‌اي متناسب با آن برخورد و تعامل كرد و با پذيرفتن حكم جواز و مشروع بودن آن از هرگونه افراط و تفريط در اين عرصه برحذر بود. به هر حال جاي هيچ ترديدي نيست كه هدف حتمي شارع از اين قانون در اسلام، اين نبوده است كه وسيلة عياشي و حرمسرا سازي و شهوت‌راني براي مردم هواپرست و وسيلة بدبختي و رنج يك زن و سلب آرامش كانون گرم خانواده باشد.(1)

ممنوعیت ازدواج موقت بیجا
ازدواج موقت براي مواقع ضروري و براي كساني است كه عوامل گوناگون، آنها را از دسترسي و امكان به ازدواج دايم باز مي‌دارند و نبايستي بهانه‌اي براي زياده‌طلبي و هواپرستي شود. سياست حقوقي در قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه هوسبازان به صورت گسترده و بي‌حساب در شهوات و هوي و هوس‌ها غرق شوند و چنان با اين حكم الهي بازي نمايند كه دوست و دشمن از آن تنفر پيدا كنند و آن را مساوي با زنا و فحشا بدانند؛ بلكه هدف از جعل و تشريع ازدواج موقت، حفظ كردن افراد نيازمند از آلودگي به گناه و فحشا است. ازدواج موقت براي جلوگيري از انحرافات و روابط نامشروع تشريع شده است، تا بدين وسيله عفاف و پاكدامني حفظ شود نه اينكه خود آن زمينه‌ساز زياده خواهي جنسي شود. در روایات متعددی، ائمة معصومین (علیهم‌السلام) پیراوان‌شان را از ازدواج موقت در عیر مواقع ضروری نهی می‌فرمودند:
امام رضا (علیه‌السلام) به برخي از پيروان می‌نويسند: «لَا تُلِحُّوا عَلَى الْمُتْعَةِ إِنَّمَا عَلَيْكُمْ إِقَامَةُ السُّنَّةِ» (2)؛ «از اصرار ورزيدن بر متعه بپرهيزيد كه بر شماست اقامه سنت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) كه ازدواج دائم است را بر پاي داريد». و بعد از تأكيد بر عدم تحريص در آن می‌فرمايد: «فَلَا تَشْتَغِلُوا بِهَا عَنْ فُرُشِكُمْ وَ حَرَائِرِكُمْ فَيَكْفُرْنَ وَ يَتَبَرَّيْنَ وَ يَدْعِينَ عَلَى الْآمِرِ بِذَلِكَ وَ يَلْعَنُونَا» (3)؛ «با پرداختن به متعه از همسران خويش غافل نشويد تا آنان از دين خدا روي گردانند و از دوستي ما منصرف شوند و بر پايه گذار اين امر (متعه) متعرض شوند و بر ما نفرين كنند».
اين كلام كاملاً اشعار دارد به اينكه بي‌توجهي بعضي از مسلمين و سوء استفاده از آن و دامن زدن بدون توجه به ساير احكام و شرايط، امام را بر آن می‌دارد كه حد و مرزها را تبيين نمايد و تألّم خود را از رفتار بعضي از افراد به نام اسلام، اعلام دارد.
دسته ديگري از روايات هستند كه نسبت به شرايط متعه، جايگاه آن و خاص بودن حكم آن می‌باشد مثلاً علي بن يقطين می‌گويد از امام هفتم، موسي بن جعفر (علیهما‌السلام) سؤال كردم از متعه «قَالَ وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ وَ قَدْ أَغْنَاكَ اللَّهُ عَنْهَا» (4)؛ «تو را با متعه چكار است و حال آنكه خداوند تو را از آن بي‌نياز ساخته است». در روايت ديگر امام (علیه‌السلام) می‌فرمايد: «هِيَ حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ يُغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِيجِ» (5)؛ «متعه حلال مباح مطلق است براي كسي كه خدا او را به واسطه ازدواج بی‌نياز نساخته است».
استاد شهيد مطهري هم با توجه به اين روايت می‌فرمايند: «آنجا كه ائمه اطهار مردان زن دار را از اين كار منع كرده‌اند به اعتبار حكمت اوّلي اين قانون است، خواسته اند بگويند اين قانون براي مرداني كه احتياجي ندارند وضع نشده است، بلكه اين كار براي كسي رواست كه خداوند او را با داشتن همسري از اين كار بی‌نياز نكرده است. و اما كسي كه داراي همسر است، فقط هنگامي می‌تواند دست به اين كار بزند كه دسترسي به همسر خود به هر طریقی نداشته باشد». (6)

تنوع طلبی ممنوع!
ازدواج موقت اگر در جایگاه و موقعیت خویش با توجه به شرایط و احکامش مورد استفاده قرار گیرد نوعی ضرورت فردی و اجتماعی و امری بسیار پسندیده و مشروع است، اما اگر در جایگاه خود استفاده نشود و دست‌آوریزی برای رسیدن به تمتعات نفسانی افراد قرار گیرد، طبیعتاً مطلوب خدا و دین نیست.
این نکته مهم را بدانید اگر کسی به خاطر زیاده‌خواهی، هوس‌رانی و زن‌بارگی، تنوع‌طلبي، تجربة جدید، تفاخر، یا گرفتن زهر چشم از همسر اول و یا خانواده‌اش و یا آزار و اذیت آنان سراغ ازدواج مجدد یا همسر صیغه‌ای برود، کار مذمومی انجام داده است و عمل وی از مصادیق هوای نفس خواهد بود.
رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند:
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ أَوْ يَلْعَنُ كُلَّ ذَوَّاقٍ مِنَ الرِّجَالِ وَ كُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاءِ» (7)؛ «خداوند عزّوجلّ مردان و زنانى را كه همواره تغيير همسر مى‌دهند [تا طعم زنان و مردان دیگر را بچشند] دشمن دارد، يا آنها را لعنت مى‌كند».
«إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الذَّوَّاقِينَ وَ الذَّوَّاقَاتِ» (8)؛ «خداوند مردان و زنانى را كه مرتّباً تغيير همسر مى‌دهند [تا طعم زنان و مردان دیگر را بچشند] دوست ندارد».
با این توضیحات، اگر شما به همسرتان دسترسی دارید و می توانید نیاز جنسی تان را با او کاملاً ارضا کنید و مشکل خاصی در این خصوص ندارید، دلیلی برای ازدواج موقت برای شما با دختر دایی تان و نه هیچ زن دیگری وجود ندارد و نباید این کار را بکنید و باعث ایجاد اختلاف در زندگی خودتان و مشکلات همراه شوید. البته اگر همسرتان به خاطر بیماری و یا مشکلات دیگر نمی تواند شما را ارضا کند و شما نیز شدیداً در فشار هستید، خوف گناه وجود دارد و همسرتان نیز با ازدواج موقت شما رضایت دارد، می توانید بر اساس احکام و ضوابط شرعی و عرفی صیغه کنید؛ منتها برای پیشگیری از آسیب ها و پیامدی های منفی و مشکلات احتمالی این قضیه، بهتر است با زن بیوه یا مطلقۀ دیگری به غیر از دختر دایی تان انجام دهید.

چگونگی حل مشکل!
قبل از هر چیز باید بررسی شود که علت احساس نیاز جنسی شدید شما چیست؟ اگر شما گرم مزاج بوده همسرتان نیز سردمزاج می باشند و یا دچار بیماری و مشکل خاصی هستند که قادر به ارضای مطلوب تمایلات جنسی شما نیستند؛ طبیعتاً اول باید این مشکل را به خوبی بررسی و درمان کنید. برای بررسی همة جوانب و درمان نهایی، بهتر است به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر مراجعه کنید و مشکل خود را حضوراً با روانشناسان، مشاوران خانواده، خانواده درمانگران، زوج درمانگران، سکس تراپیست‌ها، درمانگران اختلالات جنسی و روانپزشکان در میان بگذارید و از آنها برای رفع مشکل استمداد بطلبید و راهکارهای تخصصی‌تر را از آنها دریافت کنید و با اجرای دقیق آنها به زندگی زناشویی خود شور و نشاط دوباره ببخشید؛ چون حفظ زندگی مشترک، تعهد و پایبندی بدان در اولویت نخست شما قرار دارد.
در نهایت اگر با همۀ اقدامات و تلاش های شما و متخصصان برای حل مشکل؛ چاره ای جز ازدواج موقت برای شما باقی نماند، بهتر است این مسئله را با زن بیوه یا مطلقۀ دیگری به غیر از دختر دایی تان انجام دهید؛ چون باتوجه به عدم پذیرش ازدواج موقت در جامعه و پیامدهای منفی و آسیب هایی که در زندگی فردی و خانوادگی شما خواهد گذاشت حتی اگر دختردایی تان از پیشنهاد شما استقبال کند، هرآینه ممکن است روابط پنهانی شما آشکار شود و در بین بستگان تان منفور و مطرود گردید و روابط خانوادگی و فامیلی خانواده ها به هم بخورد؛ در حالی که این گونه مشکلات در ازدواج موقت با افراد غریبه وجود ندارد.
از سوی دیگر باتوجه به نسبت فامیلی که شما با دختردایی تان دارید؛ ممکن است مطرح کردن و پیشنهاد ازدواج موقت به وی نوعی توهین فرض شود و با واکنش تند وی مواجه گردید و آبروی تان برود و مصداق ضرب المثل معروف: «آش نخورده و دهن سوخته» گردید.
اگر شما واقعاً دلسوز و خیرخواه دختردایی تان هستید و به برآورده ساختن نیازهای او می اندیشید؛ چرا زمینه ازدواج دائم او را با مرد مناسب دیگری فراهم نمی کنید؟!
ازدواج موقت شما با دختردایی تان تنها بخش اندکی از نیازهای او را پاسخ می دهد، اما نیازهای اساسی وی به قوت خود باقی است.
اینکه شما تنها به دختردایی تان می اندیشید و در آرزوی وصال او شب و روز می گذرانید تا از او کام بگیرد؛ می توانید حکایت از این داشته باشد که نیاز جنسی شدید شما واقعی نیست؛ شاید نوعی میل ناهشیار به تنوع طلبی و چشیدن طعم وی در میان باشد که البته فکر و خیال و اندیشیدن مداوم به دختردایی تان بر آتش آن افروخته است؛ بنابراین لازم است با خودتان خلوت کنید و ریزبینانه به احساسات و تمایلات خود بنگرید. اگر از مصادیق هوای نفسانی است و کاری که می خواهید انجام دهید مورد رضایت الهی نیست؛ آنگاه بی خودی باعث ایجاد تنش در زندگی خودتان و به هم خوردن روابط خانوادگی و فامیلی نشوید و عطایش را به لقایش ببخشید.

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

 

  1. افضل آزادی، محسن، ازدواج موقت از دیدگاه قرآن و سنت، قم: برگ فردوس، 1390.
  2. رئیسی، مسعود و باختر، سیداحمد، مجموعه کامل قوانین و مقررات ازدواج موقت، تهران: خط سوم، 1390.
  3. شریفی، سیدحسن، ازدواج موقت و چالش ها، قم: بوستان کتاب قم،1390.
  4. رافعی‌، طلعت‌، تحلیلی بر روانشناسی زن در ازدواج موقت‌، تهران‌: دانژه‌، 1382.
  5. محمدی تکاسی، سمیه، تعدد زوجات در اسلام، اراک: نوای دانش، 1389.
  6. نقوی، مجدت، تعدد زوجات در اسلام و ملل دیگر، آلمان: فروغ آزادی، 1391.



پی‌نوشت‌ها:




  1. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا، چاپ دوم، 1379 ش، ج 19، ص 78.
  2. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشيعة، قم‏: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، باب 5، از ابواب متعه، ح4. کليني، محمد بن يعقوب، فروع کافي، ج5، ص452.
  3. همان، ح1 و 2.
  4. همان.
  5. همان.
  6. مطهرى، مرتضي، مجموعه آثار، تهران: صدرا، ج19، ص83.
  7. حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشيعة، قم‏: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج22، ص8.
  8. همان، ج22، ص9.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=64047&p=1003598&viewfull=1#post10...