آیا سیاحت غرب واقعیت دارد؟


پرسش:
آیا سیاحت غرب واقعیت دارد؟ و ایا جهان برزخ قابل اثبات است؟


پاسخ:
ایشان خود در مقدمه کتاب سیاحت غرب , تصریح کرده اند که این مضامین را با توجه به آیات و روایات , ترسیم و تجسم کرده اند; نه این که به آن عالم رفته و از آن جا خبر آورده باشند. (1) یعنی ایشان مطالبی را که از آیات و روایات در مورد حیات پس از مرگ , استفاده کرده است , در قالب بیانی خاصی تبیین کرده است و مطالب آن عمدتا مستند به آیات و روایات است هر چند در ترسیم و تبیین آن هم در قالب بیانی همچون نمایشنامه و فیلمنامه , جزئیاتی را افزوده اند. در عین حال تائید صد در صد کتاب مبتنی بر بررسی تک تک موارد مطرح در کتاب می باشد.
دیدگاه دیگر مبتنی بر واقعی بودن این مطالب است.نه صرف ترسیم واقعیات,بلکه مشاهدات ایشان بوده است.
مقام معظم رهبرى از شهید مطهرى نقل فرموده‏اند که مرحوم نجفى قوچانى همه اینها را مشاهده کرده و دیده بود.ایشان در دیداری به معرفی این دو کتاب آقا نجفی قوچانی پرداخته و مطالعه‌ی آن را به حضار توصیه می‌کنند و می فرماید:
«... کتاب دیگری ایشان دارد به نام سیاحت غرب که در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شکل داستانی. مرحوم مطهری می‌گفتند من احتمال قوی می‌دهم که اینها مکاشفات این مرحوم هست، که به این شکل در کتاب سیاحت غرب آن را ثبت کرده. یک چنین شخصیتی....» (2)
لذا کلیت داستان کتاب سیاحت غرب، ایرادی ندارد؛ اما چون سبک داستانی دارد و در سبک داستانی و تمثیلی دست نویسنده برای بیان مطالب باز است و برای کشش و جذبه و پر و بال دادن به اصل قصه، مطالب متعددی به اصل مطلب می افزاید نمی توان چندان به جزئیات آن گیر داد و آنها را به نقد علمی کشاند.

جهان برزخ نیز قابل اثبات می باشد، دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به «عالم قبر» و یا «عالم ارواح» مى شود، از طریق ادله نقلیه است، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنى دارد.
آیه 100 سوره«مومنون» مى فرماید: (و پشت سر آنها برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند)؛ «وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» ظاهر در وجود چنین عالمى است، ـ هر چند بعضى خواسته اند کلمه برزخ را در این آیه به معنى مانعى براى بازگشت به این دنیا معرفى کنند و گفته اند: مفهوم آیهاین است که پشت سر انسان مانعى است که او را از بازگشت به این جهان منع مى کند ـ .
ولى این معنى بسیار بعید به نظر مى رسد؛ زیرا تعبیر به «اِلى یَوْمِ یُبْعَثُون»؛ (تا روز رستاخیز) دلیل بر این است که: این برزخدر میان دنیا و آخرت قرار گرفته، نه میان انسان و دنیا.
از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند، آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْواتاً بَلْ اَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»؛ (هرگز گمان نکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند).(3)

در اینجا خطاب به پیامبر است، و در آیه154 سوره«بقره» خطاب به همه مومنان کرده مى گوید: (وبه آنها که در راه خداکشته مى شوند، مرده مگوئید! بلکه آنان زنده اند، ولى شما نمى فهمید!)؛ «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْواتٌ بَلْ اَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ».
نه تنها در مورد مومنان عالى مقامى همچون شهیدان، جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز وجود برزخ صریحاً در آیه46 سوره«مومن» آمده است، مى فرماید:
«النّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوّاً وَ عَشِیّاً وَ یَوْمَ تَقُومُ السّاعَهُ اَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ الْعَذابِ»؛ (آنها [فرعون و یارانش] هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز
قیامت بر پا مى گردد فرمان داده مى شود: آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید).(4)

پی نوشت ها:
1. نجفی، سید محمدحسن (آقانجفی قوچانی)؛ «سیاحت غرب»، انتشارات طباطبایی، قم، 1372 ش.
2. بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح ۱۳۶۴/۹/۲۶
3. سوره آل عمران، آیه 169.
4. تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و نهم، ج 14، ص 338.

http://www.askdin.com/showthread.php?t=62167&p=995394&viewfull=1#post995394